Maak kennis met Westerveld

In heuvelachtig duingebied, in Driehuis aan de rand van Velsen, strekt zich bijna 150 jaar aan cultuurhistorie uit.

Destijds werd in de schone zeelucht, ver buiten ‘de onhygiënische hoofdstad’, in 1888 begraafplaats Westerveld gesticht. Daarmee is het een van de oudste particuliere begraafplaatsen van Nederland. Nieuwsgierig geworden? Kom langs en ontdek zelf de bijzondere sfeer op één van de mooiste plekken van Nederland.

Pioniers in duinlandschap

Al vanaf het begin kent Westerveld een vrijzinnig karakter. Het was een aantal welgestelde Amsterdammers dat eind negentiende eeuw verlangde naar een eigen rustplaats. In de jaren die volgden, speelden vooral architecten Zocher en Dudok grensverleggend met het omliggende duinlandschap. Pentekeningen veranderden in rijksmonumenten. Het art-deco crematorium van architect Marius Poel is een zorgvuldig uit bakstenen opgetrokken revolutie. Hoog op een duintop, torenend boven zowel landschap als tijd uit, is dit het eerste crematorium van Nederland. En dat is in 1913 behoorlijk vooruitstrevend in een tijd dat gelovigen – en daarmee praktisch alle Nederlanders – uitsluitend begraven werden en cremeren maar progressief was.

In 2013 verscheen het boek ‘Westerveld: 125 jaar begraafplaats, 100 jaar crematorium’. Dit boek beschrijft onder meer de geschiedenis, de eerste crematie in Nederland, de grootse architectuur en bekende Nederlanders.

Het boek kost € 7,50 en is te koop bij Westerveld. Wilt u het thuis ontvangen? Stuur dan een mail met uw naam, adres en de titel naar [email protected]. In dit geval zijn er extra kosten voor verzending en administratie.

Op Westerveld is ook get monument van vliegtuigbouwer Anthony Fokker te vinden

Verhaal van de tijd

Een wandeling over Westerveld is als een reis door de geschiedenis. Markante wetenschappers, schrijvers, musici, kunstenaars en politici vonden hier hun laatste rustplaats. Denk bijvoorbeeld aan vliegtuigbouwer Anthony Fokker, schrijver Multatuli, feministe van het eerste uur Aletta Jacobs en de invloedrijke architect Hendrik Petrus Berlage. Op Westerveld vertelt ieder graf, iedere urn en ieder mens het verhaal van de tijd.

In het boek ‘Westerveld, een monumentale ontdekkingstocht’ worden veel monumenten beschreven. Het kost € 7,50 en is te koop bij Westerveld. Wilt u het thuis ontvangen? Stuur dan een mail met uw naam, adres en de titel naar [email protected]. In dit geval zijn er wel kosten voor verzending en administratie.

Zonder verleden geen heden

Nog steeds luistert Westerveld naar elke wens. Want hoe oud ook, sommige waarden blijven van alle tijden. Meer weten over onze historie? Het uitgebreide naslagwerk ‘Westerveld, 125 jaar begraafplaats, 100 jaar crematorium’ toont de bijzondere geschiedenis van één van de mooiste rustplaatsen van Nederland. Sinds 2010 zelfs van heel Europa. In dat jaar traden we namelijk als eerste begraafplaats van Nederland toe tot de Association of Significant Cemeteries in Europe (ASCE). Een organisatie van bijzondere begraafplaatsen zoals het monumentale Père Lachaise in Parijs, Montjuic in Barcelona en Cimitero del Verano in Rome. En bij dat prachtige rijtje sluiten wij ons graag aan.

Het boek ‘Westerveld: 125 jaar begraafplaats, 100 jaar crematorium’ kost € 7,50 en is te koop bij Westerveld. Wilt u het thuis ontvangen? Stuur dan een mail met uw naam, adres en de titel naar [email protected]. In dit geval zijn er extra kosten voor verzending en administratie.
Paviljoen van Dam biedt plek aan kleurrijke urnen, maar ook aan foto's, kaartjes en andere kleine aandenkens

Een sfeerimpressie

Laat u inspireren door de vele mogelijkheden die Westerveld u te bieden heeft om het afscheid van uw dierbare precies zo vorm te geven als u wenst. Een wandeling over het park geeft vaak al ideeën. Langs de paden liggen de meest uiteenlopende graf- en urnenmonumenten. Laat u digitaal inspireren of bezoek Westerveld voor een rondleiding.

Ruimtes

De monumentale ruimtes op Westerveld verschillen in omvang en sfeer. Ieder met een heel eigen identiteit. Zo varieert het interieur van intiem en modern tot art deco en klassiek.

Onze horecamedewerkers bedienen u in al uw wensen

Petit Café Westerveld

Pal naast de hoofdingang van Westerveld ligt het Petit Café Westerveld. Nabestaanden, wandelaars en fietsers zijn hier welkom voor een kop koffie of lunch. Onze deuren zijn dagelijks geopend.

Westerveld biedt u alles voor een persoonlijk afscheid

Leg uw wensen vast

Voor nabestaanden is het fijn als zij weten wat uw uitvaartwensen zijn. Bij Westerveld kunt u hiervoor een speciale wensenlijst invullen en deze vastleggen, opslaan en/of delen.

Maak een blijvende herinnering

Westerveld biedt u de mogelijkheid om een unieke, blijvende online herinnering te maken. Compleet met video, foto’s, verhalen, muziek en meer. Hiervoor is een eigen account nodig.

Wat kost een uitvaart?

Bekijk de mogelijkheden en bijbehorende kosten van een uitvaart. Na de berekening kunt u het kostenoverzicht vastleggen, opslaan en/of delen.

Bestel ons naslagwerk​

Vraag de brochure aan en lees meer over de locatie, geschiedenis en mogelijkheden van begraven en cremeren op Westerveld.

Kwaliteit na leven

Westerveld is onderdeel van de Facultatieve. Vanaf de oprichting in 1874 zet de Facultatieve zich in voor een waardig afscheid en de mogelijkheid tot cremeren in Nederland.